undervisa

Direktlänk till inlägg 24 november 2015

Mattelyftet

Av Josefine Bygghammar - 24 november 2015 19:35

Går ni mattelyftet?
Om inte, se till att få gå det!
Att gå mattelyftet förändrade nästan hela min matematikundervisning.

Innan jag gick mattelyftet kände jag ändå att något måste göras åt den svenska matematikundervisningen i skolan, dels för att vi har väldigt låga Pisa-resultat, men också för att barn/unga så ofta förknippar matten med något tråkigt och svårt.

Och samtidigt som man ville slopa matteboken i undervisningen så kändes det nästan brottsligt (brottsligt är väl att ta i kanske, men det verkligen stred emot det som man egentligen tros förväntas att göra) så hur eller hur så "vågade" jag inte klättra så långt utanför ramarna förrän jag påbörjade mattelyftet för nu ca1,5 år sen.

Mattelyftet gav liksom sitt "kör, du är helt på rätt väg" och tillät mig köra utanför ramarna. Mattelyftet bygger till stor del på att man ska arbeta laborarivt, diskutera matematik och framförallt kommunicera matematik!!

Matematiken finns ju överallt hos oss hela tiden, och man lär sig (tror jag) hundra gr mer man ser matematiken i sitt sammanhang och tillåts pröva, prata och diskutera, istället för att sitta tyst och jobba i en bok.

Vi arbetar numera oftast enligt modellen; STA, par, helklass.

Det innebär att eleverna först får ett problem som de ska ta sig an, själva!
STA (självständigt tyst arbete).
Efter en tid får de arbeta med uppgiften i par och visa sina tankar.

Då går jag som lärare runt och kollar hur de arbetar. Här kommer det att finnas olika lösningar till problemet.

Efter ett tag tar vi upp problemet i helklass och jag har då i förväg valt ut några par som får visa sina redovisningar. (Här ser man till att de är lösta på olika sätt).

Denna del är viktigast och mest lärorik. Att få se hur alla andra har tänkt och se att det finns många olika metoder till att lösa problem!
Och om det är några som ännu inte löst problemet, finns det oftast någon av kamraternas metod som de förstår och får en "aha-upplevelse" av!
Det är klockrent!

Idag jobbade vi med algebra.
Helt suveränt.


Dessa 80 minuter springer iväg kan jag säga!

Älska matematik =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 29 november 2015 19:29


Jag längtar verkligen tills imorgon! Imorgon ska jag påbörja ett nytt arbetssätt, eller snarare en ny metod för att lära in olika saker.! Den här terminen har jag pratat mycket med mina elever om hur viktigt det är att man faktiskt "lagrar" kun...

Av Josefine Bygghammar - 28 november 2015 19:26

Imorgon hade jag tänkt ägna dagen åt adventsförberedelser på jobbet, men efter ett besök vid Tjällmos julmarknad och en fika med kära vänner så sög det i "jobbtarmen"! :-) Så nu är jag precis hemkommen från skolan och hann faktiskt med en hel del....

Av Josefine Bygghammar - 23 november 2015 20:11

Att vara lärare är ett heltidsjobb, och då menar jag inte att det är ett 7-4 jobb, utan mer en livsstil. En lärare måste lära sig skilja på att vara personlig och professionell. Det behöver man ju även i andra yrken, men i läraryrket innebär det ocks...

Av Josefine Bygghammar - 21 november 2015 19:56


Första inlägget i min nya blogg! Jag har länge tänkt att jag velat ha mer "lärarblogg" och en mer privat blogg. Nu har jag tagit tag i saken och här är alltså min nya lärarblogg! För er nya läsare kan jag berätta att jag arbetar just nu som kla...

Presentation


Följ utveckligen av min undervisning!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<<
November 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards